Aile Tarihi




039 - Aile Tarihi


Bana çok sorulan sorulardan biriydi "aile tarihini nasıl çıkarttın?" deniyordu.


Rahmetli babamın "oğlum büyüklerin yanına otur, konuşulanı dinle, saygısızlık yapma" nasihati sonraki yıllar bana yol gösterdiğini anladım.


Birde rahmetli annemle, anneannemi ziyarete gittiğimizde ve babaanneme de yakın olduğum için çocukluk hali sorular sorardım. Usanmadan bıkmadan anlatırlardı. Rahmetli annemde yorma onları diye ikaz ederdi.


Bende alışkanlık olmuştu köylümüz ve akrabamızdan başka büyüklerimize de soru sorardım.


1980 Yılı ve sonrası elimde defter ve kalemle Cıngır ebeyi çok dinledim. Resmi kayıtlara göre 101 yaşında rahmetli olmuştu. Sohbetlerinden elde ettiğim bilgilere göre 120 yaş yaşadığını hesapladım. Öldüğü güne kadar aklı başındaydı. Aklını - melekelerini yitirmemişti. Yaşayan tarihti. Güzel bilgiler verdi.


Yaşlılarımızın okuma yazma oranı çok düşük olduğu için sözlü kültüre sahiptiler. Her konuştuğum yaşlımız bilgi, birikim ve tecrübesini kendisinden sonraki kuşağa aktarmayı kutsal görev saymışlardı.


Elde ettiğim bilgileri nasıl yazar ve düzenlerim diye ilgili kitaplar okumaya başladım. Ali Rıza Yalman'ın Cenupta Türkmen Oymakları kitabından çok istifade ettim.


2008 Yılında resmi olarak soy kütüğü çıkartmıştım.


Elde ettiğim bilgilerde 1865 tarihinden öncesi kayıtlara rastlamanın zor olduğunu öğrendim. Ancak büyüklerimden dinlediğim sözlü bilgi çalışmalarla 1650 li yıla kadar ulaştığımı düşünüyorum. Böylece bu günkü Aile Tarihimizi elde ettim.


Son olarak 3 Mart 2021 günü Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırma Merkezi ÇÜTAM'ın canlı yayınladığı Tarihçi Prof. Dr. Yılmaz Kurt hocamızın Adana Yer Adları ve Aşiretler konulu konuşmasını dinlediğimde, çalışmalarımın doğru yolda olduğunu anladım ve cesaretlendim.

*

Hepimizin ailesi ve tarihi vardır.


Anne ve babamız, onların anne ve babası tarihimizde yer alır.


Aile tarihimizi incelerken nelerden faydalanacağız?


Aile, anne, baba ve çocuklardan oluşur. Aile içerisinde büyük anneler ve büyük babalar da olur.


Her ailenin olduğu gibi ailemizin de tarihi vardır. Bunu soy ağacı ile daha iyi anlarız.


Aileyi öğrendikten sonra ailemiz içerisinde kan bağı ve evlilik bağı ile bir araya gelen insanlarda akrabadır.


Her ailenin bir de geçmişi vardır.


Aile; kökleri geçmişe uzanmış olan toplumsal bir kurumdur. Belli başlı bazı hususlar göz önüne alınarak aile tarihi oluşturulur.


Evlilik, akrabalık ilişkisi, göçler, doğum, ölüm gibi bilgiler detaylı biçimde ele alınarak ailenin geçmişine ve köklerine inme şansı elde edilmektedir.


Böylece soy ağacı oluşturarak geçmişi incelediğimiz zaman aile tarihi ortaya çıkarılabilir.


Aile tarihini hazırlarken genelde sözlü tarih kullanılır.


"Sözlü tarih; bireysel deneyimler ve hatıralarla ilgili olarak yapılan ve kaydedilen sözlü görüşmelerden elde edilen tarihsel bilgi ve bu bilgi üzerine yapılan çalışma” olarak tanımlanıyor.


Sözlü tarihle ilgili faydalanabileceğimiz kaynaklar fotoğraf, mektup, bazı koleksiyonlar, kıyafetler, belgeler, çeşitli ev eşyaları, özellikle madalyalar ve eski eşyaları ile beraber birçok mektup, aile tarihini çıkarmak için önemli kanıtlardır.


Eski fotoğraflara bakarak da aile tarihini oluşturabilmek için bir kolaylık sağlar.


Sözlü tarihte en önemli husus aile büyüklerimizin bilgilerinden yararlanmaktır.


Böylece düzgün bir şekilde aile tarihimizi ortaya çıkarmamız mümkündür.


Geçmişimizi ve nereden geldiğimizi öğrenmek için aile tarihini çıkartmak ailemiz hakkında daha fazla bilgiye sahip olmamıza yarayacaktır.


Her ailenin kültürü bulunmaktadır. Kültür bölgeye göre değişebilir.


Bizde ailemizin kültürünü, gelenek ve göreneklerini öğrenebiliriz. Bu sayede çok daha fazla bilgi sahibi olabiliriz. Çünkü kültürümüzde gelenek ile göreneklerimiz aile ve toplum için büyük bir öneme sahiptir.


Kısacası sözlü tarih ile aile tarihini öğrenebilmek için büyüklerimize soru sormak ve not almak hususu önemlidir. 05.03.2021


Gazi Mustafa Kemal Atatürk şöyle diyor; “Tarihini bilmeyen milletler, yok olmaya mahkumdur.“


İsa Beçik


Sabırlı, sağlıklı, eğitimli ve doğru iletişimli kalınız.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Zeytinyağlı Yiyemem Türküsünün Hikayesi

Memleket Sevdamız

Yüreğir Ovası Aşiretleri