Yeşil İlkokulu

***

023 -  T.C. Gölkaya Köyü Yeşil İlkokulu


T.C. GÖLKAYA KÖYÜ YEŞİL İLKOKULU

Halen yerinde olan mermer kitabede böyle yazıyor.

Osmanlı döneminde o günkü şartlara göre köyümüzde okul binası olmasa da mescitte veya köy odalarında o yıllarda eğitim yapılmıştır.

Cumhuriyet döneminde ise okuma oranı düşük olmasına rağmen, Karataş ilçesinde, bir zamanda komşu köylerde ve köyümüzde öğrenci durumuna göre toplu eğitim yapılmıştır. Bu zor şartlardan dolay köyde eğitim için imkanlar zorlanmıştır.

Eğitimin zor günlerinde; Köyümüz eşrafından Mulla Mehmet (Oğlakçı) ve Rize Güneyce eşrafından İbrahim ÇİÇEK (mezarı Gölkaya Garip ve Çocuk Kabristanlığında) eğitmenlik ve imamlık yapmışlardır. Ayrıca adını bulamadığım Topal öğretmen olarak tanınan biri köyde öğretmenlik yapmış deniyordu. 

Köylümüz ve büyüğümüz Duran Aslan ağabey; Topal öğretmenin, köyümüz akrabalarından Cennet Merkezli ile ikinci evlik yapan Çolak Ahmet Merkezli'nin oğlu, bacağı protezli Rasim Merkezli olduğunu söyledi. Rasim Merkezli’nin ses tonu çok güzel ve alim bilgisine sahip imiş. Rahmetli olmadan evvel Seyhan, Yarbaşı Mescidi altında köşe başında Ayakkabıcılık yaparmış. Mescitte hocanın olmadığı zamanlar namaz kıldırmış, müezzinlikte yapmış. Sohbeti dinlenen yardım sever kişiliğe de sahip olduğunu anlatmıştı.

Daha sonraki yıllarda Öğretmen Mehmet ASLAN, Halil Emir POSTACI, Hacı Yusuf Bozdoğanı eniştesi Recep Efendi köyümüzde öğretmenlik - eğitmenlik yaptıklarını öğrendim. 

Recep efendinin çok kıymetli kaynak kitaplarının olduğunu duymuştum.

Köyde eğitimin yapılması için devlet makamlarına dilekçe ile müracaatta bulunan zamanın muhtarı, İhtiyar heyeti ile özellikle o dönem ilçede berberlik yapan köy eşrafından Bekir (BEÇİK) Hatipoğlu; ilgili ve yetkililer ile görüşmeler yaparak şimdiki cami yanındaki mevcut muhtarlık binasında eğitim yapılmasını sağlamışlardır.

Okuma oranı yükselince bu bina yetmemiştir. Hacı Osman Kara ve Zeynel Kara da yer konusunda cami yanındaki binaya göre büyük olan kendilerine ait taş binayı okul olarak kullanılması için tahsis ederek katkıda bulunmuşlardır. Gerektiği zaman köyde başka binalarda kullanılmıştır.

Zaman zamanda hanımlara eğitim amaçlı açılan kurslarda da bu binalar kullanılmıştır.

 1960 Yıllarında öğrenci sayısı artmıştı ki cami yanındaki binada Necmettin Köse ve yedek öğretmen Orhan Durukan erkekleri, diğer bina da Nezihe Erkaslan (benli) ve Saadet Çavuş öğretmenler bayanları okutmuştur.

Köyümüzde, Cumhuriyet döneminde öğretmenlik eğitim almış ilk öğretmen Fevzi Uzun olduğunu, köyümüz eşrafından ve İstanbul'da ikamet eden Abdürrahim Şentürk ağabeyimiz söyledi. Kendiside cami yanındaki okulda Fevzi Uzun öğretmenden ilk eğitim alan öğrencilerdenmiş. Öğretmen Fevzi Uzun köyümüzde vefatı ile Gölkaya Kabristanlığına defnedildiği, kabrinin köyde olduğunu da söyledi.

Okuma oranı arttıkça yeni okula ihtiyaç duyulmuştur. O zaman muhtar olan Ali Ramazan BAŞCI döneminde, arsa yeri Bayram Yavuz’dan, maddi desteğini Turan Hilmi YEŞİL hayrına eşi Müzeyyen YEŞİL tarafından karşılanmıştır. 

Usta olarak Ali DEMİRCİ, Gazi ŞENTÜRK ve Mehmet Mustafa IŞIK başta olmak üzere tüm köylünün imecesi ile okul binası bir lojman, müdür-öğretmen odası, kütüphane ile iki derslik modern tuğla-beton ve kiremit çatılı bina yapılmıştır. 

1961 Yılında T.C. GÖLKAYA KÖYÜ YEŞİL İLKOKULU olarak hizmete girdi. Hizmete açıldığı sene ben ve eşimde bu okulda eğitime başladık. O yıl 60 tan fazla öğrenci vardı. 

37 Sene bu bina eğitim hizmeti verdi.

Okulumuzda; birleştirilmiş iki derslik ve beş sınıf, yaklaşık 60 öğrenci, 6 Stajyer öğretmenle desteklenen en az 2 kadrolu öğretmen vardı. Daha sonraki yıllar da okul bahçesine ek binada yapıldı.

Köyden dışarıya göç başlayınca köy nüfusu ile öğrenci sayısında oldukça azalma oldu.

1997-1998 Eğitim Öğretim Döneminde 8 yıllık zorunlu eğitime geçiş ve toplu taşıma sistemi nedeniyle okulumuz kapatıldı. Halen kapalıdır. 01.01.2010
*
Not;
Okul binası kaydı Milli Eğitim Müdürlüğünde görünüyordu. Adana Büyükşehir Kent Konseyi Genel Kurul üyesi olduğum yıllar da boş olan okulumuzun Köy Konağı yapılması düşüncem vardı. 

Bir toplantıda bu konuyla ilgili İl Milli Eğitim Müdürü ve sorumlu Vali Yardımcısıyla yaptığım görüşmem oldu. Olumlu düşünüldü. Köy muhtarının Karataş Kaymakamlığına dilekçe vermesi gerekiyordu. Ancak ilgisizlik sonucu bunu da başaramadım. 16.02.2013                                                                                                                                     İsa BEÇİK

Sabırlı, sağlıklı, eğitimli ve doğru iletişimli kalınız.                 
                                                                                            
T.C  GÖLKAYA KÖYÜ YEŞİL İLKOKULU

Solda Turan Hilmi YEŞİL ve sağda Ali Ramazan BAŞCI 
                           

T.C.
GÖLKAYA KÖYÜ
YEŞİL İLKOKULU
(mermer kitabede böyle yazıyor.)
Ben ve eşim İlkokulu burada okuduk.
Allah razı olsun, Biz zor günleri görmedik.



Topluca (köylülerin) Karataş ta eğitim zamanı.
Erkeklerin zor okuduğu dönemde
Kız çocuğu yok denecek kadardır.

Topluca (köylülerin) Karataş ta eğitim yapıldığı zaman. Sonraki yıllar kız öğrenci sayısı artmıştır.

Gölkaya Köyünde ara ara eğitimin yapıldığı zamanlar.
O zaman köy meydanı dediğimiz yerde çekilmiş Fotoğrafın tarihi net değildi ama l950 li yıllar olduğunu öğrendim. Kıyafetlerden anlaşılıyor ki Kış mevsiminde çekilen fotoğrafta ayakkabısız olan, şapkalı, ceketli, ceketsiz ve fistanlı giysileri görebiliyoruz.
Fon olarak görünen taş duvar, rahmetli Selver-Ahmet Kaplan'ın avlu ve ev duvarı.
Ufkumuzu açan, hafızamızı canlandıran ve beyin jimnastiği yaptıran güzel fotoğrafı, İsa Beçik arşivinden.

T.C. GÖLKAYA KÖYÜ YEŞİL İLKOKULU
Bir öğretmeni bulamayan köyümüzün
iki öğretmen ve dört stajyeri var. Sene 1965
Gölkaya eşrafından Duran Aslan gönderisi. Fevziye köyü İlkokul Öğretmeni Orhan Durukan,
Talebeler; Mehmet Batmaz, Mehmet Kaplan, Tunay Kara, Nazim Kartop, Talat Bozdoğan,
Ben ve Rahmetli Hüseyin Alasırt
Camide kurs zamanı







Hortumda yıkılan ağaçlardan

Ek bina

Afet zamanından 2010

Rize Güneyce Eşrafından İbrahim Çiçek  köyümüzde eğitmen ve imamlık yapmıştır. Çocuk ve Garip Mezarlığında

 Fevzi Uzun köyümüzde ilk eğitimli öğretmen. Gölkaya Mezarlığında





























Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Zeytinyağlı Yiyemem Türküsünün Hikayesi

Memleket Sevdamız

Yüreğir Ovası Aşiretleri